maandag 12 mei 2014

HC 5 Psychologie en diversiteit 2

Ons groepslid Cleo heeft deze opdracht voor haar rekening genomen en de vragen die hieronder staan beantwoord vanuit haar eigen oogpunt. 

Als je eens goed naar jezelf kijkt, welke beelden heb je dan zelf over de aan jouw tutorgroep toebedeelde “groepering”?

1)      Factoren bij de doelgroep;
Enkele factoren zijn vooral de kenmerken van het uiterlijk. Hiermee bedoel ik dat bij onze doelgroep elk individu een oudere huid heeft. Ze zijn iets minder mobiel. Sommigen hebben een handicap zoals een rolstoel. Sommige ouderen wonen thuis of zitten in een verzorginghuis.

2)      Gestaltbenadering van sociale waarneming;
Ik zie mijn doelgroep (ouderen) vaak als mensen die rustig zijn maar wel veel kunnen klagen. Zij denken snel dat ze veel meer mogen omdat ze ouder zijn en dat ze zich zelf altijd voorop stellen.

3)      Factoren in de sociale context;
De ouderen zijn vaak met de partner of alleen. Zij zijn graag op zichzelf en niet met te veel mensen om zich heen. Ook kijken graag de nieuws en leen graag de krant.

4)      Factoren bij de waarnemer;
Een factor bij mij kan zijn is bijvoorbeeld de manier waarop ik naar mijn opa en oma kijk. Verder hebben ouderen vaak een rare gedachte bij jongeren die bijvoorbeeld te hard rijden door een straat. Het beeld dat zij van ons hebben is ook niet echt positief.

5)      Attributietheorie
van invloed zijn op jouw eigen beeldvorming. Levert dat nog nieuwe inzichten op?

Ik denk dat mijn beeldvorming over ouderen bepaald is door externe attributie. Dit komt doordat het eraan licht in welke omstandigheden de doelgroep zich in bevind. Mijn nieuwe inzicht is geworden dat  niet alle ouderen over een kam kan scheren. Dit moet ik me in mijn achterhoofd houden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten